Шановні  батьки!

   Вас вітає психолог школи

   Гак Марина Олексіївна .  

 Сподіваюся, що наше спілкування допоможе Вам отримати допомогу в  розв'язанні проблем щодо  виховання дітей, знайти  корисні поради та  однодумців

 

 

Поради батькам при підготоці випускників до ЗНО

  1. Не тривожтеся про кількість балів, яку ваша дитина отримаєпід час ЗНО. Вселяйте їй думку, що кількість балів не є показником її можливостей.
  2. Не підвищуйте тривожність дитини напередодні ЗНО, це негативно позначиться на результаті тестування.
  3. Забезпечте удома зручне місце для занять, слідкуйте, аби ніхто з домашніх не заважав.
  4. Допоможіть дитині розподілити теми підготовки по днях.
  5. Ознайомте з методикою підготовки до тестування. Підготуйте різні варіанти тестових завдань по предмету і потренуйте свою дитину, адже тестування відрізняється від звичних йому письмових і усних іспитів.
  6. Під час тренування по тестових завданнях привчайте дитину орієнтуватися в часі і уміти його розподіляти. Якщо у дитини немає годинника, обов'язково дайте їх йому на іспит.
  7. Підбадьорюйте дітину, підвищуйте її упевненість в собі.
  8. Контролюйте режим підготовки до ЗНО, не допускайте перевантажень.
  9. Зверніть увагу на харчування дитяти. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і так далі, стимулюють роботу головного мозку. 
  10. Напередодні ЗНО забезпечте дитині повноцінний відпочинок, він повинен відпочити і добре виспатися.
  11. Не критикуйте дитину після іспиту.

Пам'ятаєте: головне — понизити напругу і тривожність дитини і забезпечити їй необхідні умови для занять.

 

 

Думай про хороше, тільки про хороше!!!

Про те, що думка матеріальна, ми чули не раз. Хтось з цим погоджується, хтось — ні, але часом життєві події доводять, що це дійсно так.

Існує багато гіпотез щодо механізму матеріалізації думок, більшість з них незрозуміла пересічному громадянину, але це й не потрібно. Необхідне усвідомлення того, що ми є будівельниками власного сьогодення і майбуття, і будувати його можна (і потрібно) не тільки руками, а й головою. Вірніше, тими думками, які її населяють. Практичні психологи, розробники різноманітних тренінгів особистісного росту радять такі вправи:

1. Складіть перелік з 31-го найзаповітнішого бажання. Протягом місяця щодня 21 раз вранці й 21 раз увечері простим олівцем записуйте одне бажання з переліку. На перший погляд — це просто. Але, повірте практикам, які через це пройшли, — це досить важко витримати. Писати потрібно не механічно, а малюючи в уяві картинки, які «співзвучні» вашому бажанню.

2. Перед сном потрібно вести зворотній відлік від 100 до 1, на кожному десятку уявляючи «бажання дня» в найдрібніших подробицях. Мало кому вдасться після важкого трудового дня дорахувати до третього-четвертого десятку, та ще й сумлінно уявляючи мрію, але спробувати варто! Принаймні, ця вправа вам з успіхом замінить снодійне.

3. Мрійте конкретно! Не просто про машину, а про конкретну марку, колір і навіть запах автівки. Адже може статися так, що замість чотириколісної подруги ви отримаєте у якості подарунка долі... швейну машинку, або ж пральну.

4. Час від часу фантазуйте, що до вас у двері постукав чоловік, який приніс кейс з грошима. їх дуже багато, але вони закінчаться через 24 години. Що ви купите?

5. Напишіть ваші бажання на невеличких аркушиках паперу (можна для цього взяти стікери) і розклейте їх по всій квартирі. Ви час від часу машинально перечитуватимете ваші мрії, а це допоможе їм швидше втілитися у життя. До речі, ця вправа може бути одним з елементів роботи над вивченням іноземної мови.

6. Створіть власну «карту скарбів». Для цього на великому аркуші ватману наклейте своє найкраще фото — там, де ви сяєте щастям і посміхаєтеся. Фото помістіть в центрі, а навколо нього наклейте картинки-мрії: будинок, машину, Ейфелеву вежу (якщо мрієте про Париж) і піраміди Хеопса (якщо мрієте про Єгипет), лабрадора і сіамського котика, золоту рибку і крокодила, сумочку   і  сукню... Звісно, якщо ви про все це мрієте. Цю «карту скарбів» потрібно повісити на почесному місці — наприклад, навпроти ліжка. Але важливо, щоб її не бачив той, хто міг би вам позаздрити не білими, а чорними заздрощами. Не потрібно її бачити також і тим, хто з насмішкою ставиться до таких «експериментів».

Час від часу роздивляйтеся карту, замислюючись над кожним її елементом. Якщо щось вже відбулося, знімайте картинку і сміливо чіпляйте зображення наступної мрії!

7. Прикріпіть на дзеркалі у ванній аркушик з написом: «І створив же Бог таку красу!» і вам заряд бадьорості на цілий день. Це — моя територія!

 

60 кроків до щастя дитини

Ми говоримо зі своїми дітьми щодня, але чи помічав ти, що саме говориш своїм дітям? Найчастіше ти їх лаєш або говориш, що ти ними незадоволений. Це неправильно, тому що кожна неправильно сказана фраза може вплинути на все життя твоєї дитини: вселити в нього масу комплексів і принизити. Психолог Олена Макаренко запропонувала 60 фраз і дій, які обов'язково потрібно говорити і робити для своєї дитини.

Говори:
1. Я люблю тебе.
2. Я люблю тебе, незважаючи ні на що.
3. Я люблю тебе, навіть коли ти на мене сердишся.
4. Я люблю тебе, навіть коли я злюся на тебе.
5. Я люблю тебе, навіть коли ти далеко від мене. Моя любов завжди з тобою.
6. Якби я міг вибрати будь-яку дитину на Землі, я б все одно вибрав тебе.
7. Люблю тебе як до Місяця, навколо зірок і назад.
8. Дякую.
9. Мені сподобалося сьогодні з тобою грати.
10. Моє улюблене спогад за день, коли ми з тобою ...
Розкажи:
11. Історію його народження або усиновлення.
12. Про те як ви «голубилися» з нею, коли вона була маленька.
13. Історію про те, як ти вибирав їй ім'я.
14. Про себе в її віці.
15. Про те, як зустрілися її бабусі і дідусі.
16. Які твої улюблені кольори.
17. Що іноді тобі теж складно.
18. Що коли ти тримаєш її за руку і стискаєш її 3 рази, це секретний код, який означає - «я люблю тебе».
19. Який у тебе план.
20. Чим ти зараз займаєшся.
Слухай:
21. Свою дитину в машині.
22. Що твоя дитина розповідає про свої іграшки, і подумай, наскільки це для неї важливо.
23. Питання, з якого ясно, що дитина дійсно потребує твоєї допомоги.
24. На одну секунду довше, ніж дозволяє твоє терпіння.
25. Почуття, які стоять за словами твоєї дитини.
питай:
26. Чому, ти думаєш, це сталося?
27. Як думаєш, що буде, Питання, з якого ясно, що дитина дійсно потребує твоєї допомоги якщо ...
28. Як нам це з'ясувати?
29. Про що ти думаєш?
30. Яке у тебе найприємніше спогад за день?
31. Як думаєш, яке «воно» на смак?
показовий:
32. Як зробити щось, замість того щоб забороняти це робити.
33. Як свистіти в травинки.
34. Як тасувати карти, зробити з них будиночок.
35. Як різати їжу.
36. Як складати білизну.
37. Як шукати інформацію, коли ти не знаєш відповіді.
38. Прихильність до твоєї дружини (чоловіка).
Виділи час:
39. Щоб поспостерігати за будівельними майданчиками.
40. Щоб подивитися на птахів.
41. Щоб твоя дитина допомогла тобі готувати.
42. Ходити в якісь місця разом.
43. Копатися разом в грязі.
44. Щоб виконувати завдання в темпі твоєї дитини.
45. Щоб просто посидіти з дитиною, поки він грає.
Порадуй свою дитину:
46. ​​Зроби сюрприз і прибери в його кімнаті.
47. Поклади шоколад в млинці.
48. Виклади їжу  в формі смайлика.
49. Зроби якісь звукові ефекти, коли допомагаєш їй  щось робити.
50. Грай з нею на підлозі.
відпускай:
51. Почуття провини.
52. Твої думки про те, як мало би бути.
53. Твою потреба бути правим.
віддавай:
54. Дивись на дитину добрими очима.
55. Посміхайся, коли твоя дитина заходить в кімнату.
56. Відповідай взаємністю, коли дитина тебе торкається.
57. Настрій контакт, перш ніж щось говорити (виправляти), щоб дитина дійсно тебе почула.
58. Дай дитині можливість впорається зі своїм невдоволенням (гнівом, злістю), перш ніж надати їй допомогу.
59. Роби ванну в кінці довгого дня.
60. Вибери сам улюблений спосіб бути добрим до своєї дитини.
Дитині потрібно більше любові і менше криків і невдоволення. Якщо тебе в дитинстві не балували такими діями і словами, то дозволь своїй дитині вдосталь насолодитися ними! Зроби її дитинство найщасливішим!

 

Як підняти настрій

Настрій – річ мінлива. То хочеться літати кімнатою від щастя, то залишається скиглити в куточку.

Досить крайнощів! Навчіться тримати свій настрій на рівні.

Метод найпростіший

Посміхайтесь! Тільки робіть це щиро, добре? Лише справжня посмішка здатна зцілювати. Так «лікуйте» себе самого вдома і безкоштовно. У світі є багато приводів для посмішки, навіть якщо життя іде не зовсім  так, як хотілось. Улыбайтесь. Только делайте это искренне, ладно? Лишь настоящая улыбка способна исцелять. Насправді спеціальних причин для щастя немає. Ось воно, у вас на долоні. Ви живете і у вас все попереду.

 

 

 

 Метод активний

Танцюйте. Під час танців піднімається не тільки тиск, але й настрій. Ввімкніть улюблену музику та насолоджуйтесь свободою. Коли ви танцюєте, ніхто не може обмежувати ваші рухи. Ви стаєте самим собою. Якщо сподобається – танцюйте щодня, якщо нікому не заважаєте.  

 

 

 

 

 Метод життєвий

Розвійтесь. Зміна місць, облич та думок завжди іде на користь. Якщо в голові копирсатись не хочеться, можна почати з найменшого – зміни оточення. Переставте у кімнаті меблі, змініть імідж, виберіть інший маршрут до роботи. Якщо у ваше життя увійде щось нове, у вас буквально відкриється  «друге дихання». Відкрийте для себе іншу сторону світу, і зовсім не обов’язково захоплюватись знахідкою у подальшому. Постійно розширюйте  свій кругозір – це важливо, якщо ви хочете розвиватись. І нічого не бійтесь, у будь-якому разі, ви нічого не втратите, якщо на певний час зміните своє життя. 

 

 

 

 Метод,перевірений часом

Як ви думаєте, про що я? це у вас в голові. Це завжди з вами. Це найкраще, що з вами було. Я говорю про ваші спогади.  Так ось, ваше завдання – воскресити їх з пам’яті. Згадайте, скільки хорошого з вами відбувалось. Залучайте до процесу свідків: подарунки, фотографії, відео.  Може, ви настільки сентиментальні, що зберігаєте речі, з якими у вас пов’язані особисті спогади? Чудово, нехай усе йде до справи. Коли ви остаточно переконаєте себе, що у вашому житті було багато пречудового, загадайте, що далі буде ще краще.

 

 

 

 Останній метод, він же найголовніший

Він і не метод навіть. Це порада. Ваше щастя – це ваші кохані люди та улюблена справа. Ось це точно невичерпні джерела гарного настрою.

"sans-serif"'>  Може, ви настільки сентиментальні, що зберігаєте речі, з якими у вас пов’язані особисті спогади? Чудово, нехай усе йде до справи. Коли ви остаточно переконаєте себе, що у вашому житті було багато пречудового, загадайте, що далі буде ще краще.

 

Про що говорять ваші малюнки

Багато людей під час нудних нарад, або просто від нудьги починають малювати різні візерунки у блокноті, на аркуші паперу.

Придивіться до цих каракулей! Виявляється, вони можуть розповісти про вас, ваш характер, настрій.

Спіралі, кола, хвилясті лінії   Чужі проблеми не надто вас турбують, або взагалі не хвилюють.

Можливо, ви переживаєте легку кризу. Зараз вам необхідно стежити за собою, щоб не образити  співрозмовника.

Квіточки, сонце, гірлянди   На душі у вас зовсім не так весело, як це може здаватись,

скоріш навпаки. Ви більше за все мрієте про дружбу та ніжність. Намагайтесь в найближчий час більше знаходитись серед людей.

Сітки  Ви відчуваєте, що потрапили у ризикований чи просто незручний стан. Ви частіше схильні ковтати образу та роздратування.

Сплетіння сердець  Ви переповнені почуттями. Хочеться розцілувати весь світ. Не потрібно

триматись так холодно та приховувати свої почуття. Виражайте їх!

Візерунки як на шпалерах   Такий візерунок говорить про те, що вам нудно,

набридла телефонна розмова, а можливо і взагалі весь спосіб життя.

Хрести  Хрести виражають почуття провини, яке виникло, швидше за все, в ході телефонної розмови.

Щось вас обтяжує: або ви самі собі докоряєте, або вам дорікнув співрозмовник.   

Чоловічки Це зображення – ознака безпомічності або бажання ухилитись від обов’язків.

Квадрати, трикутники та інші геометричні фігури  Ясно одне:

вас легко не проведеш. У вас чіткі цілі й переконання, ви майже не приховуєте своєї думки. Зазвичай ви зосереджені, намагайтесь дивитись на речі простіше.

Бджолині соти  Такий малюнок говорить про прагнення до спокою, гармонії, впорядкованого життя.

Також він може свідчити про бажання  створити сімейне гніздо.  

Шахматні поля  Напевно, ви опинились у дуже неприємному або  у важкому стані.

Якщо такі зображення з’являються часто, то ви, швидше за все, потерпаєте від прихованих комплексів.

Переплетіння кіл  Думки про стабільний зв'язок? Можливо.

Але частіше такий малюнок відображає бажання брати участь у будь-чому. У даний момент ви відчуваєте, що знаходитесь поза подіями.

 

01.10.2014

Протидія булінгу

Практично в кожному класі є учні, які стають об’єктами глузувань та знущань. Булінг – достатньо нове поняття в нашому житті, але явище,

яке воно визначає, на жаль, нам добре і давно відоме. У художній формі ця проблема була розкрита в радянському фільмі «Опудало» (рос. «Чучело»). Що ж це за явище таке, де дитина стає «білою вороною» та «цапом відбувайлом», а сьогодні жертвою булінгу?

БУЛІНГ (від анг. bully – хуліган, задирака, насильник) – визначається як утиск, дискримінація, цькування. Вчені визначають шкільний булінг як тривалий процес свідомого жорстокого ставлення з боку однієї дитини або групи дітей до іншої дитини або групи інших дітей.

На сьогодні булінг перетворився на доволі поширене явище, за яким стоїть ціла низка соціальних, психологічних та педагогічних проблем. Булінг – це не просто бешкет та пустощі. Це особлива форма взаємовідносин, яка ґрунтується на дискримінації, насильстві та агресії.

Булінг – явище більш характерне для загальноосвітніх шкіл, де учні об’єднані формально (за віковим принципом), і менш характерна для музичних, художніх шкіл тощо, де діти об’єднані спільним інтересом. Соціальна структура булінгу виглядає так: переслідувач (переслідувачі), свідки, жертва.

Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальні, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики.

Знущання найбільш поширені в початковій або середній школі, рідше у старшій. Однак, необхідно відмітити, що в старшій школі булінг набуває більш прихованого характеру. Кривдники-хлопці частіше застосовують фізичне насильство, дівчата – дражняться, поширюють чутки, ігнорують та бойкотують жертву. Фізичне насильство найбільш помітне, найскладніше помітити психологічне насильство. Сьогодні набирає обертів кібер-булінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно

спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії або зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.

Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпачання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.

Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.

Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.

Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо.

Жертви булінгу зазнають чимало страждань. Шкільне цькування спричиняє небезпечні довготермінові психологічні наслідки – низька самооцінка, самотність, відсутність почуття безпеки, депресія і навіть суїцидальні настрої. Хто такий переслідувач? Це дитина, яка невпевнена в собі і під цією маскою приховує свою слабкість і неспроможність. Із переслідувачами підтримують дружні відносини, тільки щоб самим не стати жертвою і таким способом намагаються себе захистити від насмішок і будь-якого прояву знущання.

Для переслідувача часто характерні такі риси [7]: вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють; часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів); не виявляють співчуття до своїх жертв; якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.

Є діти, які можуть з однаковою ймовірністю стати як переслідувачем, так і жертвою. Це агресивні діти і скаржники. З одного боку, всі ці якості можуть стати причиною неприязні однолітків, з іншого – саме ці якості іноді дозволяють дитині отримати владу над іншими і утримувати її.

Варто пам’ятати, що дитина-переслідувач так само потребує уваги і допомоги педагога та шкільного психолога, як і дитина-жертва. Часто переслідувачі походять із кризових сімей, де батьки постійно сваряться, не приділяють дитині належної уваги, зловживають алкоголем, або й взагалі така дитина може бути свідком чи жертвою домашнього насильства.

Жертвою булінгу найчастіше стають діти з незвичайною зовнішністю (помітні шрами, косоокість тощо або ж зовнішністю, не звичною для даної громади, – інший колір шкіри, розріз очей тощо); замкнуті і сором’язливі діти, з низькою самооцінкою, неуспішні у спілкуванні; діти, у яких немає друзів серед однолітків (більш успішні в спілкувані з дорослими; часто діти зі специфічними інтересами, що призводить до сприйняття їх як «диваків», талановиті та обдаровані); фізично слабші за однолітків хлопчики; у молодших класах – неуспішні у навчанні, неохайно одягнені діти.

Жертвою булінгу може стати дитина, погляди якої відрізняються від загальноприйнятих у даному колективі, нові учні у класі, родина якої була активним учасником протестних акцій. Діти можуть не розказувати про ці випадки нікому з дорослих. Особливо це стосується хлопчиків, від яких батьки через поширеність гендерних стереотипів вимагають, щоб ті були мужніми і протистояли цькуванню.Варто пам’ятати, що важливим аспектом для дитини, яка страждає від цькування у школі, є достатня любов, підтримка, здорові відносини у сім’ї, а також наявність активного соціального життя поза школою – участь у гуртках, наявність друзів із схожими інтересами тощо. Якщо центральне місце у житті дитини займає школа, а вдома вона не почуває себе затишно і в безпеці, то булінг в класі переживається дуже болісно. Є випадки, коли доведені до краю діти вчиняють самогубство або ж брутально розправляються з однокласниками (випадки масових розстрілів у школах).

Рекомендації

• Стежте за груповою динамікою класу, щоб вчасно виявляти випадки булінгу та реагувати на них.

• Якщо Ви вважаєте, що дитина стала жертвою булінгу, перш за все переконайтеся, що це дійсно цькування, а не локальний конфлікт.

• Заохочуйте дітей розповідати про свої проблеми вам або своїм батькам.

• Заохочуйте батьків виявляти проблеми спілкування та взаємодії дитини в колективі, звертатись до практичного психолога.

• Для вирішення ситуації шкільному психологу варто працювати не лише з дитиною, яка стала жертвою булінгу, чи з переслідувачем, але й з усім класом

14.09.14

                          Шановні батьки!

Кожного дня Ви намагаєтесь знайти спільну мову зі своїми дітьми, Ви вважаєте, що Вам не вдається гідно виховати власну дитину, що ви зовсім не розумієте один одного, починаєте зневірятися у власних силах, але не треба опускати руки - перегляньте відеоролік "Повір у себе", і  Ви обов'язково знайдете вихід.

                                                                              Перегляд відеороліку

10.09.14

Сьогодні хочеться звернутися до батьків першокласників, які вже протягом тижня намагаються призвичаїти дітей до шкільного життя, разом розпочали навчання в школі.

                РОДИТЕЛЯМ  ПЕРВОКЛАССНИКА

 

1. Будите ребенка спокойно. Проснувшись, он должен увидеть вашу улыбку, услышать ласковый голос.

2. Не подгоняйте ребенка с утра, не дергайте по пустякам, не торопите, умение рассчитать время - ваша задача.

3. Не отправляйте в школу ребенка без завтрака.

4. Ни в коем случае не прощайтесь, предупреждая о чем-то. Пожелайте ребенку удачи, подбодрите его.

5. Забудьте фразу «Что ты сегодня получил?». Встречайте ребенка спокойно, без вопросов, дайте ему расслабиться.

6. Если ребенок чересчур возбужден, жаждет поделиться с вами - не отмахивайтесь, не откладывайте на потом, это не займет много времени.

7. Если вы видите, что ребенок огорчен, но молчит, не допытывайтесь, он потом сам все расскажет.

8. Выслушав замечания учителя, не торопитесь устраивать взбучку. Постарайтесь, чтобы ваш разговор проходил без ребенка. Выслушайте обе стороны - это поможет вам яснее понять ситуацию.

9. После школы не торопите ребенка садиться за уроки - необходимо 2-3 часа отдыха (1,5 часа сна).

10. Во время приготовления уроков не сидите «над душой». Дайте возможность ребенку работать самому.

11. Найдите в течение дня хотя бы полчаса, когда вы будете принадлежать только ребенку! Не отвлекайтесь на домашние дела, телевизор и т.д. В этот момент вам должны быть важны его дела и заботы.

12. Выработайте единую тактику общения всех членов семьи с ребенком. Свои разногласия решайте без ребенка.

13. Помните, что в течение учебного года есть критические периоды, когда учиться сложнее, быстрее наступает утомление - это первые четыре недели, конец второй четверти, первая неделя после зимних каникул, середина третьей четверти.

14. Будьте внимательны к жалобам ребенка на головную боль, усталость, плохое самочувствие - это показатели трудностей в учебе!

15. Даже совсем «большие» дети очень любят сказку перед сном, песенку, ласковое поглаживание. Это успокаивает, помогает снять напряжение, спокойно уснуть.

 

 

 

 


18.03.12

Сьогодні ,на жаль,  усе частіше можна зустріти засмучених батьків, які не можуть допомогти своїй дитині, життя якої залежить від наркотиків. Тоді кожен із нас починає замислюватися над долею своїх дітей, над тим, як вберегти їх від цього.Відповідь на це питання Ви знайдете в пам'ятці "Захистим наших дітей"

 

15.03.12

 

Памятка для родителей

 Неуверенный подросток

1.     Подростковый кризис. Необходимо рассказать подростку о том, что с ним творится. Постарайтесь полностью отказаться от обвинительной и уличающей манеры и вложить в свой рассказ максимум теплоты и понимания. Дайте ему понять, что вы его понимаете и готовы поддержать, но при этом не намерены спускать ему все с рук.

2.     Ни в коем случае не делайте постоянных акцентов на недостатках внешности подростка.

3.     Старайтесь не отвергать друзей вашего ребенка. Даже если вы считаете, что дружба с ними может ему навредить.

4.     Интересуйтесь жизнью подростка. Обычно за фразой: «Не лезьте в мою жизнь», -на самом деле скрывается огромная потребность в понимании и интересе со стороны взрослых. Не обесценивайте проблемы подростков.

5.     Не накладывайте жесткое вето на разговоры о сексе. Не бойтесь говорить с подростком об интимной стороне жизни, так как такие разговоры помогают ему сформировать адекватное отношение к сексу.

6.     Предоставляйте подростку время и место для уединения, не вторгайтесь в личное пространство подростка против его воли.

7.     Не выкидывайте его вещи и не убирайтесь в его комнате без его ведома, так как в этом возрасте приобретает огромное значение обстановка.

8.     Старайтесь не донимать подростка расспросами о том, что с ним происходит. В этом случае вы можете использовать фразы, типа: «Если захочешь поговорить, я на кухне».

9.     Спокойно относитесь к максимализму и резкости в суждениях.       Говорите с ребенком на равных, не сюсюкайте и не подавляйте его. Советуйтесь с ним  в разных семейных вопросах.

10.  Поощряйте уважительное и правильное поведения как можно чаще. 

11.